De 6 F'ene - Implementering av nye morgenrutiner

 

God dag,

Ukene flyr forbi,og det har vært mye både på jobb og privaten. Slik jeg også nevnte sist er det første som ofres bloggingen. Sånn vil det dessverre bli en stund fremover og,men jeg oppdaterer når jeg kan,og håper dere vil fortsette å følge meg likevel.

Uken gikk sin gang,og jeg fløy som vanlig mellom jobber,Athena og trening. Jeg var faktisk støl helt til onsdag etter søndagens benøkt. Herregud som jeg sleit bare med å bevege meg rundt. Det gjorde ikke saken bedre når jeg bestemte meg for å joine ptkunde og venninne Halaw på sirkeltrening under onsdagens time. Og dette etter en times løping noen timer tidligere. Det ble en svett og deilig intens økt,og jeg våknet like støl på torsdag som jeg var på mandag og tirsdag. Uvante bevegelser,da jeg har prioritert vektbærende og tunge øvelser på bena i lang tid. Jeg fisket frem noen gode gamle favoritter som virkelig utfordrer kondisjon samtidig som de svir som juling. Herlig økt med godt selskap!

De andre dagene kjørte jeg mitt vanlig program som jeg har fått av Rune,og på fredag var jeg oppe ekstra tidlig for å gjøre unna styrketreningen på morgenen. Etter det gikk turen til Kongsvinger for en weekend hos bestemor. Total avkobling. Ingenting slår bestemors mat,og vi hygget oss masse hele helgen. Det ble både vin,hjemmelaget brød,boller,kjøttkaker og annen kos. Ikke helt diettvennlig,men siden jeg har passet macroene mine til punkt og prikke,og trent bra uken gjennom føltes det helt ok å gå utenom skjema litt denne spesielle helgen. Det handler også om mengde og balanse. Litt av alt. Jeg har ikke spist meg stappmett noen av dagene,i motsetning til enkelte spisedager jeg har gått totalt bananas. Det er altså totalen som gjelder. OG det går faktisk ikke an å si nei til bestemor! Det vet sikkert alle. Disse bestemødrene er skapt for å fore deg opp,og i deres øyne er du alltid for tynn. Haha.Kanskje godt at det kun er en helg i ny og ne,hvis ikke hadde jeg nok trillet hjem etter noen uker. Jeg fikk meg en god hviledag på lørdag,og veien gikk rett til Sats Spektrum så fort jeg gikk sv toget på søndag. Det ble en knalløkt,full av overskudd! Først trente jeg en kombo av bryst,triceps,rygg og mage,og så løp jeg en time på mølla,hvor jeg kjørte Hiit-intervaller og løping i en salig mix.  Jeg benyttet også muligheten til å få med meg noen bra podcaster siden jeg fikk nesten 2 timer på toget hver vei.

( barndomsminner <3 De var 3 hele epler på epletreet i hagen til bestemor. Jeg følte meg ordentlig nostalgisk når jeg spiste et. De har en helt spesiell smak,og minner om barndommen da vi pleide å plukke epler om sommeren. Good times ;))

( vinkos hører med hos bestemor)

( Verdens fineste og godeste. Vi har det alltid gøy og koser oss sammen. Hvem skulle trodd at denne dama har runda 80!)

En av mine favoritter er The Model Health Show med Shawn Stevenson. Han er fantastisk inspirerende og jeg lærer så mye nytt! På vei hjem hørte jeg på en veldig interessant podcast om morgenrutiner og viktigheten av disse både for en god start på dagen, spisse fokus og ikke minst at slutten på dagen også påvirkes av hvordan vi starter den. Jeg tenkte å dele noen av disse verktøyene med dere,da jeg selv startet dagen i dag med noen av Shawn sine gode tips. Mye av det har jeg allerede med i rutinene mine,men det var absolutt flere ting som jeg både kan gjøre,og bli bedre på.

Han delte opp disse rutinene i de 6 F'ene:

* Fuel Your ciculation - Start dagen med 1/2-1 liter vann. Vi består hovedakelig av vann,og etter en natt "uten",er det viktig for å sette i gang kroppens funksjoner skikkelig.,skylle ut avfallsstoffer og bli tilstrekkelig hydrert. I tillegg øker det forbrenningen med 30%. Ved å gå dehydrert samnler kroppen på vann istedenfor å kvitte seg med det,. Dette kan gjøre at vi ofte føler oss som vandrende vannsenger. Ved å gi kroppen en skikkelig boost på morgenen,kan det gjøre at kroppen lettere slipper overflødig vann.

* Feed Your mind - Lær noe nytt hver dag. Les 10-20 minutter,eller hør på en podcast mens du ordner deg til jobb/skole/trening. For min del blir det podcast,da jeg ikke kan ta meg tid til å lese bøker før jeg drar på jobb. Morgenen er hektisk nok som det er,men det er absolutt mer nyttig å tilegne seg ny informasjon og kunnskap på,enn å for eksempel høre på musikk. "Leaders are Readers" ;)

* Focus Your Power - Mediter. Det spisser fokuset ditt,og gjør deg bedre rustet til å starte dagen. Så fort klokken ringer om morgenen,sett av 5-20 min til meditasjon. Jeg anbefaler appen Headspace,som er en fin guide til meditasjon på ulike nivåer.

* Fire up Your metabolism - Start dagen med bevegelse! "Cortisol reset".  Selv går jeg alltid en god morgentur med Atti. Jeg holder høyt tempo og blir god og svett i løpet av turen vår. Om du ikke prioriterer å stå opp tidlig nok til å gå tur. kjør en liten morgenøkt på 15 min innendørs. For eksempel øvelser på egen kroppsvekt: Airsquats,mountainclimbers,burpies,pushups,dips,situps,planke,,etc.

* Fortify Your health- Jeg starter dagen med en limeshot med havsalt. På fastende mage gir dette større effekt og en real energiboost. lime eller sitron er fulle av vitamin c som er meget nyttig for avifting og havsalt hjelper fordøyelsen og stimulerer transport av avfall og giftstoffer i kroppen. Uansett hva du velger å starte dagen med er det fint å gjøre det på tom mage!

* Fulfill Your mission - Sett mål for dagen. Gjerne gjør dette kvelden før,og gå gjennom disse på morgenen før du drar videre til jobb,skole eller trening. Jeg elsker mål av alle slag,både personlige,jobmessige og treningsmessige. Dette er gode verktøy i hverdagen,og sikrer at du holder den disiplinen og fokuset som skal til for å lykkes.

http://theshawnstevensonmodel.com/morning-routines/ Her er link til dere som er interssert i å høre mer. Den finnes også på Spotify ved søk på The model Health show,  epsiode 231.

 

Håper dere får like god nytte av denne podcasten som meg!

 

I dag står ben på planen,og jeg gleder meg masse til en sinnsykt god økt! Wohoo!

 

God mandag,stjerner!

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

ptmarlenemarie

ptmarlenemarie

29, Oslo

Velkommen til mitt lille univers! I oktober 2016 debuterte jeg i NM i bikinifitness. Nå er jeg klar for nye utfordringer og er igang med forberedelser til høstens konkurranser. Dette kan du lese om her på bloggen, og ellers få ta del i min travle hverdag med 2 jobber,livet som hundemamma for verdens nydeligste staffejente, Athena og annen moro:) Jeg jobber som personlig trener på ettermiddag/kveld. Satselixia er mitt andre hjem, og der har jeg vært ansatt siden 2008 ( Pt siden 2010),og på dagtid, i kundeservice. Trening har alltid vært en viktig del av livet mitt, og jeg håper jeg kan være til hjelp og inspirasjon for alle som både ønsker å komme igang,eller ønsker videre utvikling. Trening,kosthold,oppskrifter, sunn livsstil, oppkjøring til konkurranser og ellers en god dose Athena og meg vil være hovedtema på bloggen. Har du spørsmål,eller ønsker er interessert i PT,kostholdsplan elller treningsplan kan du ta kontakt på marlenemariel88@outlook.com.

Kategorier

Arkiv

hits